Viimeisen parin viikon aikana Bemarin jarrut ovat pitäneet merkillistä ääntä. Jarrutettaessa kuuluu ulvaisu, ihan kuin joku osa olisi vinossa tai jäisi jumiin. Asian ihmeellisyyttä lisäsi se, että ääni ei suinkaan kuulunut joka kerta jarruttaessa, vaan silloin tällöin vain. Ja muutoinhan jarrut vain vinkuivat kotoisasti.

Eilen töissä ajoin auton halliin ja rupesin tutkimaan. Jarrusatulasta puuttuu jouset molemmin puolin, mikä johtaa siihen, että satula menee jarruttaessa aina vähän vinoon. Eli semmoiset pitää hankkia. Sain myös työkaverilta sellaisen tiedonmurusen, että alkuperäiset Bemarin jarrupalat (vissiin ainakin tähän automalliin) ovat reunoista viistot, ja sen vuoksi minun tarvikepalat pitävät meteliä. No niihin sitten tehtiin viistot reunat. Liukutapitkin olivat ihan kuivat, joten ei sinänsä ihme, vaikka jarrut olisivat jääneet hiukan jumiinkin välillä. Kun ajelin kotiinpäin, jarrut eivät pitäneet enää minkäänlaista mekkalaa, ei vinkumista eikä ulvomista eikä muutakaan epäkuranttia ääntä. Selvisipä sekin ongelma.

Mutta minua vieläkin vähän ottaa pannuun se, kun auto väittää että rekisterikilven valo on palanut, vaikkei se ole. Molemmat kilven lamput ovat 5-wattiset ja vaihdettu uusiin kesällä, ja ne toimivat. Taakse vaihdettiin parkkipolttimot myös kesällä, oikean tehoiset. Eilen töissä vaihdoin myöskin peräkoukun pistokkeen, jos vika olisi vaikka tullut sieltä. Pistoke oli mallia Biltema ja aivan paskana, joten ei sen vaihtaminen varmaan pahaa tehnyt, mutta eihän se tätä asiaa korjannut. Pitänee joku päivä koittaa vaikka vaihtaa ne rekisterikilven lamput kokonaan. Ne olivat nimittäin helvetin syöpyneet. Ja jos vika ei silläkään ratkea, minen enää tiedä mitä pitäisi yrittää. Sulakevika se ei ole, koska valot toimivat kuitenkin. Voihan se kyllä olla, että jossain joku johto on syöpynyt ja ottaa kiinni johonkin, mutta lähdepä sitten selvittelemään että mikä johto ja missä...